Urmărește la finalul acestei postări de blog cele mai importante declarații despre SAF-T pentru contribuabilii mici făcute recent de Daniel Mateescu, CEO Keez, la DIGI24 și află de ce nu ai de făcut NIMIC dacă ești client Keez.
De ce este important să vezi această scurtă înregistrare (7 minute)
Începând cu 1 ianuarie, ca antreprenor și contribuabil mic, vei fi obligat să raportezi electronic statului detalii fără precedent despre afacerea ta prin Declarația Informativă D406 (SAF-T).
Aceasta înseamnă că ANAF va avea acces la toate facturile tale, plățile, stocurile și multe alte informații contabile.
Nu ignora această schimbare: deși la prima vedere pare doar o altă cerință birocratică, scopul final este creșterea eficienței colectării taxelor și impozitelor.
SAF-T (Standard Audit File for Tax) a fost creat de OCDE pentru a standardiza modul în care statele colectează date financiar-contabile de la companii. A fost deja implementat în multe țări europene, iar în România este deja obligatoriu pentru companiile mari și mijlocii. Din 2025, va fi obligatoriu și pentru tine.
Este esențial să înțelegi că scopul acestei raportări nu este statistic, ci este menit să ajute statul să colecteze mai multe taxe.
România s-a angajat în plan extern să implementeze SAF-T prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), documentul strategic prin care România și-a asumat reforme și investiții în schimbul finanțării europene.
Implementarea SAF-T este inclusă în PNRR ca parte a reformelor necesare pentru îmbunătățirea administrării fiscale și combaterea evaziunii fiscale, iar temeiul legal principal pentru implementarea SAF-T în România este Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021, iar detaliile de implementare sunt reglementate prin Ordinul președintelui ANAF nr. 170/2022.
Principalele declarații ale lui Daniel Mateescu, CEO Keez
- SAF-T este este o schimbare a modului în care se raportează contabilitatea către stat. Până acum contabilitatea se raporta la final de lună într o formă centralizată, cu niște cifre globale fără ca
- ANAF-ul să aibă vizibilitate din ce sunt formate. Odată cu implementarea SAF-T, ANAF-ul primește într-un fișer care tehnic se numește xml toată istoria și toată contabilitatea firmei.
- Sunt peste 400 de tipuri de date noi care se raportează
- SAF-T este un program de implementare în trei faze. Faza I a fost pentru companiile mari, aproximativ 1500 de contribuabili, Faza II de anul trecut pentru companiile medii, aproximativ 21.000, și Faza III de la 1 ianuarie 2025 pentru toată lumea.
- ANAF a făcut o verificare în luna august și a emis aproape 16.000 de notificări de erori.
- 70% dintre companiile verificate au greșit această raportare. Vorbim despre companii mari și medii care au departament de contabilitate, o echipă întreagă.
- Singura șansă a firmelor mici este să migreze către contabili care sunt și programatori în același timp ca să poată să facă să facă față, deși chiar și așa mă îndoiesc că va trece atât de ușor.
- În momentul în care raportezi atât de multe date nu contează doar softul care le raportează, contează și calitatea datelor din spate: dacă tu nu ți-ai ținut istoric datele corect, raportarea o să dea eroare.
- ANAF-ul o să-ți spună că ai greșit, dar nu ai ce să faci cu informațiile dacă nu ești programator.
- Firmele mici care nu au acces la firme de tehnologie nu o să facă față acestei schimbări și cred că este o schimbare disruptivă ce se întâmplă acum.
- La e-Factura toată piața a înțeles că factura este responsabilitatea antreprenorului. Acum, când e vorba de SAF-T, toată lumea o să creadă că este treaba contabilului dar amenda e plătită de antreprenor.
- Este posibil să fie o perioadă de grație de șase luni de zile, după care o să înceapă amenzile.
- Ți se vor cere explicații pentru 1, 2, 3, 10 lucruri care nu le-au dat lor bine și dacă explicațiile nu sunt cele care trebuie, atunci vor veni la control.
Ce are de făcut un administrator de afacere mică, client Keez?
Dacă ești client Keez, NU AI DE FĂCUT NIMIC, nici măcar să plătești ceva în plus pentru o nouă declarație pe care Keez o va depune pentru tine.
Cu Keez nu ai nevoie să înțelegi cerințele SAF-T nici să te pierzi în jargonul tehnic.Noi avem o echipă internă de programatori de top, specializați în contabilitate și legislație, care au creat aplicația Keez cu modulul SAF-T integrat.
Keez depune deja cu succes SAF-T/D406 pentru clienții noștri mijlocii și mari, demonstrând cunoștințele și capacitățile noastre tehnice. Noi am studiat cerințele SAF-T încă de la început, investind timp și resurse pentru a ne asigura că suntem pregătiți.
Ne mândrim cu un modul SAF-T testat și verificat, care minimizează riscul de erori și neconformități și avem expertiza necesară pentru a gestiona orice solicitare sau feedback din partea autorităților, asigurându-ne că ești mereu în conformitate.
Mai mult, contabilul tău de la Keez va avea acces direct la tot ce înseamnă date pentru raportare, la rapoarte și la echipa de suport IT , deci va fi capabil să rezolve imediat orice problema ce ar putea apare.
Dacă nu ești încă client Keez, lucrurile se complică.
Ai de făcut o conversație foarte deschisă și lungă cu contabilul tău ca să te asiguri că este la curent cu cerințele SAF-T și că este pregătit să te ajute să te conformezi.
Discută cu cu contabilul tău și despre planurile tarifare. Probabilitatea de a fi nevoit să plătești un tarif mai mare de la 1 ianuarie pentru că el va avea de pregătit și depus o declarație complexă este foarte mare.