Cel mai ades, atunci cand vrei sa mergi pe drumul antreprenoriatului, iti vin in minte o serie de intrebari la care trebuie sa gasesti un raspuns cat mai rapid:
- Cat de fezabila e ideea ta de afaceri?
- Cum sa faci cel mai bun plan de afaceri?
- Iti trebuie un mentor? Cum il gasesti?
- Cum gasesti cele mai potrivite surse de finantare? Sau, mai degraba, cum gasesti un investitor care sa iti aprecieze ideea?Antreprenorul la inceput de drum va jongla cu mai multe roluri pe care trebuie sa le indeplineasca cat mai bine pentru ca afacerea lui sa prinda radacini.
Unul dintre rolurile pentru care el nu este suficient pregatit la inceput este cel de Administrator al firmei. Entuziasmul primei afaceri trebuie secondat, pe măsură, cu pragmatismul și superioritatea tehnologică a “Primului Contabil” cu care antreprenorul trebuie sa faca echipa inca de la inceput pentru a acesta sa poata indeplini cu succes cerintele rolului de Administrator.
Alexandru Puiu, Director de Operațiuni la Keez, iti detaliaza in randurile urmatoare cateva aspecte importante legate de rolul administratorului si al asociatului intr-un SRL.
O societate cu raspundere limitata este condusa de unul sau mai multi asociati, dar si administratori. Unul dintre asociati poate fi administrator. Toate drepturile si obligatiile administratorilor si asociatilor sunt prevazute in Actul constitutiv al societatii, Legea 31/199 modificata si Codul Civil (art. 1894-1902, adoptat prin Legea nr. 287/2009, republicata cu modificari, in vigoare de la 1 octombrie 2011).
Rolurile administratului/administratorilor la infiintarea firmei sunt:
- sa indeplineasca formalitatile preliminare infiintarii societatii, dar si cele de incepere a functionarii acesteia.
- sa urmareasca efectuarea de catre asociat/asociati a platilor datorate.
- sa depuna la Registrul Comertului semnatura si declaratia pe propria raspundere conform careia indeplineste conditiile legale pentru a fi administrator in cadrul societatii.
Rolul asociatului/asociatilor la infiintarea firmei este un rol decizional, adica trebuie:
- sa contribuie la formarea capitalului social al societatii.
- sa participe la impartirea beneficiilor si suportarea pierderilor, dar si la luarea deciziilor in societate.
Care sunt obligatiile administratorului si care sunt cele ale asociatului?
Administratorul
- Acesta trebuie sa mentina gestiunea firmei. El este responsabil de patrimoniul firmei (mijloacele fixe, stocurile, creantele de la client dar si datoriile).
- Administratorul are responsabilitatea de a garanta intru totul desfasurarea legala a activitatii economice si realizarea obiectelor de activitate.
- Administratorul reprezinta societatea. In aceasta calitate verifica si semneaza documente oficiale in locul asociatului unic sau al asociatilor. Acest drept nu se poate transmite decat daca acest lucru este prevazut in Actul constitutiv.
- Administratorul are datoria de a prelua si de a pastra documentele oficiale privind infiintarea societatii comerciale.
- Acesta este responsabil pentru organizarea si conducerea contabilitatii firmei. El raspunde pentru bilantul firmei, contul de profit si pierderi, garanteaza plata dividendelor si asigura repartizarea acestora.
- Are obligatia de a mentine corect registrele cerute de lege: registrul jurnal, registrul inventar, cartea mare, dar si un registru al asociatilor.
- Are rol executiv in firma, fiind purtatorul vointei sociale a acesteia. Intocmeste astfel toate actele si faptele necesare punerii in practica a actiunilor.
- Are obligatia de a convoca adunarea asociatilor la sediul social si de a participa la toate adunarile generale ale asociatilor, la consiliile de administratie si la organele de conducere similare ale acestora. La aceste adunari, administratorul are rol executiv, spre deosebire de asociat, care are rol decizional.
Asociatul
Acesta numeste in functie administratorii si cenzorii, ii revoca si le da descarcare de activitatea lor.
- Decide contractarea auditului financiar atunci cand acesta nu are caracter obligatoriu potrivit legii. Toate modificarile din cadrul firmei se fac prin Hotararea Adunarii Generale a Asociatilor.
- Tot in cadrul Adunarii Generale a Asociatilor, asociatul aproba bilantul societatii si contul de profit si pierderi, dar si repartizarea beneficiilor si plata dividendelor.
- Are obligatia de a informa reciproc si corect in cadrul adunarilor, dar si in restul situatiilor ce privesc activitatea societatii.
Care sunt drepturile administratorului si ale asociatului?
Administratorul
- Are dreptul sa participe la toate intrunirile organizate de fondatorii firmei.
- Are dreptul sa semneze documentele oficiale fara a cere acordul asociatilor sau al asociatului unic in cazul incheierii unor contracte. Fondatorii firmei trebuie sa accepte si sa respecte decizia luata de administrator, altfel societatea comerciala poate ajunge in instanta sau poate fi executata silit. Deciziile administratorului nu pot fi modificate de asociati, insa administratorul poate fi concediat in urma unor neintelegeri.
Asociatul
- Asociatul unic sau asociatii firmei au dreptul sa verifice in permanenta activitatea administratorilor. O modalitate foarte simpla pentru a supraveghea activitatea administratorilor este verificarea permanenta si regulata, sau cel putin lunara, a documentelor oficiale si contabile de catre asociatii firmei.
- In cazul in care exista neintelegeri sau abateri de la prevederile din Actul Constitutiv al firmei, asociatii pot solicita concedierea administratorului.
- Are dreptul de a fi si angajat al firmei, nu doar de a avea rol administrativ.
Asa cum am mentionat la inceputul acestui articol, entuziasmul primei afaceri trebuie secondat, pe măsură, cu pragmatismul și superioritatea tehnologică a “Primului Contabil” cu care antreprenorul trebuie sa faca echipa inca de la inceput. Astfel, el va putea indeplini cu succes cerintele rolului de Administrator. Keez te poate ajuta cu servicii de infiintare si firma si contabilite. Ai detalii aici.