Dacă ești antreprenor, cu siguranță te-ai întrebat dacă sistemul electronic RO e-Factura este obligatoriu și pentru afacerea ta. De la 1 ianuarie 2024 va deveni obligatoriu. Află în următoarele rânduri tot ce trebuie să știi despre e-Factura.
Ce este e-Factura?
RO e-Factura este sistemul electronic pus la dispoziție de ANAF prin care se vor transmite, stoca și descărca facturile B2B. Practic, companiile își încarcă facturile în portalul ANAF. După ce sistemul electronic le validează, partenerii își pot descărca singuri facturile din același portal.
Cum a apărut e-Factura în România?
În ianuarie 2022, România a solicitat Comisiei Europene (CE) o derogare de la legislația comunitară de TVA pentru a putea extinde acest sistem pentru toate operațiunile comerciale. România a obținut derogarea din partea Comisiei Europene, dar încă nu s-a finalizat transpunerea în legislația românească. În momentul de față, termenul este 1 ianuarie 2024 pentru toate firmele din România.
Pentru cine este obligatorie e-Factura?
În momentul de față, sistemul electronic Ro e-Factura este:
- obligatoriu pentru achizițiile publice, pentru produsele cu risc fiscal ridicat, comercializate în relația B2B (Business to Business), dar și în cazul voucherelor de vacanță
- și opțional în relația B2B.
Însă, de la 1 ianuarie 2024 sistemul RO e-Factura va deveni obligatoriu și pentru B2B. Astfel, toate companiile vor fi obligate să emită doar facturi în format electronic in maximum 5 zile de la data facturării.
De reținut! Firmele străine (care nu sunt stabilite pe teritoriul României) nu vor fi obligate să folosească e-Factura si vor putea factura la fel ca și până acum.
Cum funcționează sistemul electronic e-Factura?
- Administratorul firmei își creează cont în Spațiul Privat Virtual (SPV) și obține o semnătură digitală.
- Generează un fișier XML care conține informațiile din factură.
- Se autentifică cu certificatul digital în SPV, încarcă facturile în format XML
- Se verifică ulterior dacă au fost validate.
În acest mod, ANAF monitorizează în timp real ce facturi se emit între operatorii economici, care este gradul de colectare al TVA-ului, dar și care sunt taxele și impozitele ale fiecărei companii.
La Keez, scapi de toate grijile cu un singur click! Facturile clienților noștri sunt validate în timp real, cu posibilitate de greșeală 0 și cu depunere automată în e-Factura. Keez are deja dreptul de depunere declarații în numele firmelor clienților și le depune automat. Același lucru se va întâmpla și cu e-Factura. Ne ocupăm noi de tot fără efort din partea ta!
Proiectul de lege prevede și aplicarea unor sancțiuni pentru persoanele fizice și juridice care nu respectă această obligativitate. Însă, în primele trei luni (1 ianuarie 2024 – 31 martie 2024) nu se vor aplica nici un fel de sancțiuni.
Ce beneficii aduce e-Factura?
Sistemul RO e-Factura vine și cu o serie de beneficii:
- Ajută digitalizarea mediului de afaceri (eliminarea facturilor pe hârtie scrise cu pixul) și posibilitatea de stocare digitală a facturilor).
- Ajută la combaterea evaziunii fiscale și la colectarea corectă a TVA-ului.
- Reduce birocrația, dând posibilitatea ANAF să verifice documente fără sa le ceara contribuabilului.
- Ar putea să îmbunătățească accesul sau timpul de așteptare al facturilor de la parteneri.
e-Factura la doar un click pentru clienții Keez
Singurul lucru pe care trebuie să îl facă clienții Keez este să întocmească facturile direct în aplicație (exact ca și până acum), din meniul facturare. De restul, ne ocupăm noi! Antreprenorii nu au nevoie nici de integrări suplimentare, nici de semnătură electronică. O vom folosi pe a noastră!
Totul este inclus în abonamentul lunar pentru serviciile Keez. Dacă nu ești client Keez, pentru a beneficia de cele prezentate, tot ce ai de făcut este să ne contactezi aici și un reprezentant Keez te va ajuta imediat.