Nu rata Webinar-ul Live „e-Factura, ghid complet pentru antreprenori”. Înregistrează-te Gratuit ACUM. 

Care sunt elementele fiscale de care trebuie sa tii cont la angajarea unui nou coleg

Share this article

Timp de citire: 3 minute

Cuprins

2019 a venit cu mari schimbari in multe domenii de activitate. Consecintele se resimt la nivel administrativ in toate firmele, indiferent de dimensiune.

Intrarea in vigoare a HG 937/2018 este una dintre aceste schimbari si ea inseamna modificarea salariului minim pe economie, cu implicatii in zona de plati, taxe, impozite si contracte. Daca esti antreprenor in plina dezvoltare, angajarea de personal vine cu aspecte noi de care trebuie sa tii seama. Iata in randurile urmatoare cateva detalii legate de zona de salarizare si beneficii.

1. Salariul minim pentru angajarea de oameni noi

Salariul minim pe economie a crescut de la 1.900 de lei la 2.080 de lei brut. Ceea ce inseamna ca anajatului ii revin in mana 1.263 lei. Asa ca, daca planuiesti sa angajezi oameni in firma cu un salariu minim, suma totala pe care o vei plati este de 2.127 lei, dupa ce se adauga si contributia asiguratorie pentru munca.
In cazul angajatilor cu studii superioare si cu cel putin 1 an experienta de lucru in domeniul studiat, salariul net primit de catre acestia este de 1.413 lei, de la un salariu brut de 2.350 lei/luna. Vei plati pentru acestia suma de 2.403 lei.

Daca esti antreprenor din domeniul constructiilor, angajatii vor avea un salariu de baza minim brut de 3.000 lei/luna.
Ca atare, un salariat din domeniul constructiilor, la un salariu minim de 3.000 de lei, primeste un salariu net de 2.362 de lei. Vei plati pentru el in total suma de 3.010 lei.

2. Taxe si impozite de platit pentru un angajat cu salariul minim

Sa luam drept exemplu salariul minim pe economie pentru o persoana fara studii superioare, care nu lucreaza in domeniul constructiilor.

Salariul brut este de 2.080 de lei, din care se vor plati:
• 25% (adica 520 lei) Asigurari Sociale (CAS);
• 10% (adica 208 lei) Asigurari Sociale de Sanatate (CASS);
• 10 % (adica 89 lei) Impozitul pe venit (IV). Astfel, dintr-un salariu minim brut de 2.080 de lei, angajatului ii ramane un salariu net de 1.263 de lei.

De altfel, angajatorului i se adauga 2,25% (adica 47 lei) Contributie Asiguratorie pentru Munca (CAM). Salariul complet brut este de 2.127 lei/angajat.
Totalul taxelor pe care tu si angajatul le datorati statului sunt: din partea angajatului 817 lei, iar din partea ta 47 lei, in total fiind 864 lei.

3. Regimul tichetelor de masa

Tichetele de masa au reprezentat pentru romani si pentru alte 40 de tari un beneficiu extrasalarial. Noua lege a salarizarii aduce cu ea unele modificari in ceea ce priveste biletele de valoare. In Romania, exista 4 tipuri de tichete: tichete de masa, tichete cadou, tichete de cresa si tichete de vacanta. Legea 165/2018 a introdus de la 1 ianuarie 2019 si tichetele culturale. Aceste tichete pot fi utilizate pentru plata bunurilor si serviciilor culturale.

In 2019 sistemul de taxare al tichetelor de masa, tichetelor cadou, tichetelor de cresa si voucherelor de vacanta ramane neschimbat. Singura diferenta este ca in acest an tichetele sunt reglementate de acelasi document, de Legea nr. 165/2018, nu de trei acte normative diferite, asa cum se intampla in 2018, astfel:

– Tichetele de masa erau reglementate de Legea nr. 142/1998;
– Tichetele cadou erau reglementate de Legea nr. 193/2006;
– Voucherele de vacanta erau reglementate de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 8/2009.

De asemenea, in 2019, Ordonanta de urgenta nr. 107/2018 publicata in M.Of.nr. 1058 din 13 decembrie, aduce si ea modificari. Aceasta sustine faptul ca de la 1 ianuarie 2021 prevederile Legii 165/2018 nu se aplica voucherelor de vacanta.
Pana la data de 31 decembrie 2020 voucherele de vacanta vor reprezenta cuantumul de 1450 lei, insa de la 1 ianuarie 2021 va fi abrogata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanta.

Procesul de angajare necesita analiza si respectare a bunelor practici legislative. Fii informat, intelege si asuma-ti obligatiile fiscale. Daca doresti mai multe detalii in acest sens, contacteaza-ne acum! Echipa Keez iti ofera suport si consultanta, indiferent de abonamentul ales pentru servicii complete de contabilitate.

Recomandările noastre

Abonează-te gratuit la Newsletter-ul Keez!

Ești antreprenor și vrei să afli primul tot ce contează pentru pentru afacerea ta?
Abonează-te și vei fi la curent cu: