Află de aici cum să îți crești afacerea.

Atunci când ai la îndemână cifrele care trebuie, atunci când trebuie.

Vezi toate articolele

Contabilul viitorului

30.12.2019

news-2

Un articol de Daniel Mateescu, CEO Keez

 

În România, automatizarea software nu a penetrat încă industria de contabilitate așa cum s-a întâmplat în occident. Tech-Startup-urile încearcă să găsească noi modalități de a ajuta companiile să consume serviciile de contabilitate, dar până acum lucrurile s-au mișcat foarte încet. 

În SUA, contabilii au realizat cu mulți ani în urmă (încă din anii ‘80) că automatizarea software le poate elibera mult timp, evitând să consume ore nenumărate introducând cifre în coloane și dându-le voie să se concentreze pe servicii care adaugă valoare clientului, cum ar fi consultanță de specialitate. În Europa însă, și mai ales în Europa de Est, a existat o reținere în adoptarea de software deoarece contabilii au impresia că automatizarea o să îi înlocuiască pe ei. Adevărul este însă că dacă vorbim despre contabilitate digitală online, contabilii nu sunt înlocuiți, ci sunt ‘îmbunătățiți’ cu instrumente digitale pentru a putea lucra un număr mult mai mare de firme. 

Sincer, cred că este singura cale de a satisface cererea în creștere de servicii de contabilitate pe o piață a muncii care este în scădere, fără să menționez că tinerii din ziua de azi nu mai merg la facultate cu gândul să butoneze note contabile 10 ore pe zi. 

Deoarece automatizarea nu a fost adoptată mai deloc, primele eforturi de automatizare se îndreaptă către procesarea automată a extraselor de cont. Informația însă nu este destul de detaliată și de clară (ex: pe o linie de extras lipsește CUI-ul plătitorului) deci este destul de dificil să imperechezi exact plățile cu facturile. Aici intervine inteligență artificială care reușește să facă asta folosind tehnici de tip "fuzzy logic" și "machine learning". Din această cauză multe tech startup-uri din ecosistemul local se focusează doar pe emiterea de facturi, însă chiar și aici sunt dificultăți mari dacă este vorba despre facturare înspre alte state europene. Piața europeană este foarte diversificată din punct de vedere al taxelor (depind de locul unde s-a originat tranzacția și de locul unde se consumă produsul), punând astfel antreprenorul în poziția de a se informa singur despre ce fel de taxe trebuiesc puse pe factură. 

Pasul următor pe care trebuie să îl parcurgă aceste sisteme de facturare pentru a ieși din paradigma de “generatoare de pdf-uri” este să se integreze cu cât mai multe servicii online puse la dispoziție de brokeri de date sau chiar de diversele autorități. Din nou, scopul final nu este de a scoate contabilii în șomaj ci să se schimbe cu adevărat felul în care lucrează, eliberându-se de taskurile multe și simple și concentrându-se pe a asigura un nivel de serviciu mult mai calitativ clienților lor. 

În fapt, tehnologia nu îi va îndepărta pe contabili de clienți ci îi va apropia, pentru că vor avea mult mai mult timp să comunice despre problemele reale a business-urilor. Acest obiectiv este greu de atins chiar și cu progrese majore de productivitate dacă contabilii nu își schimbă mentalitatea și felul în care lucrează. Odată eliberați de majoritatea taskurilor plictisitoare, ei sunt în măsură să descopere oportunități și să propună clienților schimbări în felul în care aceștia își conduc business-ul. Pot deveni cu adevărat acel partener de încredere al antreprenorului. Vor deveni respectați pentru cunoștințele lor și nu vor mai fi tratați că un prestator de servicii ieftine. 

Contabilii trebuie să scape de imaginea prăfuită pe care o au acum. Antreprenorii din ziua de azi percep contabilitatea ca pe o corvoadă obligatorie și nu se așteaptă la nicio valoare adăugată din partea ei. Pur și simplu plătesc niște bani la contabil ca să știe ce taxe sunt datori. Practic, tariful de contabilitate în sine este asociat în mintea lor cu o taxa.

În concluzie, software-ul cucerește lumea, dar asta nu înseamnă că vom merge cu toții acasă în șomaj. Înseamnă că ne vom apropia de clienții noștri și vom pune mult mai mult efort în a personaliza relația în loc să scriem cifre în ecrane. Va fi un mare câștig pentru contabili, antreprenori și pentru tech startup-uri.

Vezi toate articolele
alo Sună acum
Încearcă DEMO